Pressemelding til publisering April 2010.
Kontakt: Joakim Frystein TLF: +47 46780734 e-post: mail@sugarghost.net
Katalognr:
ILK164CD
Artist: Sugarghost
Tittel: Balls
& Balloons
www: www.sugarghost.net
www.ilkmusic.com
Digital
Joakim Frystein, slipper CDen Sugarghost
Balls & Balloons p Kbenhavn-selskapet ILK, 19. April 2010. Dette er oppflgeren
debutalbummet Sugarghost Sweet Secrets, som ble nominert til Danish Music
Awards Jazz 2006 i kategoriene ҁrets Nye Jazznavn og Beste Crossover Jazz
Utgivelse.
Plateslippet blir markert torsdag 22. April med konsert p tradisjonsrike MIR i toftesgate 69, i Oslo.
Sugarghost Balls & Balloons er en dynamisk og kraftfull miks av elektronika, sangskriving og instrumentaler med en sterk personlig signatur. Joakim Frystein fortsetter innfallsvinkelen hyteknologi mter fryktls intuisjon i den elektroniske sfren, hvor toner pulveriseres og lyder smeltes om, en oppskriftt han vakte oppmerksomhet med da han lanserte debutalbummet.
De tte sporene p Balls & Balloons, hans andre
solo-utgivelse, viser en utviklet symbiose mellom has viltvoksende elektronikk
og en rekke forskjellige akustiske og elektriske instrumenter. Samplinger av
skrammel og skrot smelter sammen med akustisk lap-steel, bass klarinett og
trommer, mens improviserte pasasjer blir manipulert om til beats, ambiente
teksturer og bakgrunner til fengende sanger.
Visse passasjer har et snev av club men med krllete
basslinjer og elastiske melodier. Andre strekk har fragmenter av country og
frijazz, i tillegg til minimalistiske looper som kan minne om hans gode venner
fra Berlin-labelet Scape~, Jan Jelinek og Pole, et selskap Frystein faktisk
arbeidet med i rene med August Engkilde presents EPO.
Gjestemusikerne er Anders Banke
p bass-klarinett og Emil de Waal p trommer og elektronikk, som begge har vrt
del av det utvidede live-oppsettet siden 2006.
P Balls & Balloons bruker
Frystein stemme, gitarer, laptop, mandolin, el-bass, analogsynth, perkusjon,
programmerte beats, hjemmelagde instrumenter og samplinger.
Favorittinstrumentene og
lydene finner han ofte p
loppemarkeder og andre alternative steder. P denne mten er det nesten som om
det var instrumentenes skjebne fall i hendene p ham. Deres unike og ofte
ukjente historie blir en del av hans musikalske fortelling og bidrar til en
helhet som er som er strre enn summen av delene.
Enkelte gjenstander var ikke en
gang laget med det forml generere lyd. Kasserte springfjrer, askebegere fra
mormors nedlagte bensinstasjon, sprettballer p strengene og gnikking p en
ballong. Lydegenskapene i disse objektene er mer en bivirkning, sier
Frystein, og fortsetter: Alle ting har frekvenser som de resonerer ved. I
enkelte bransjer brukes det mye penger p unng dette. Nr jeg lager musikk
nsker jeg dyrke det fram og f mest mulig ut av det. Hvis jeg kan f det til
dirre blir det som regel fint!
Men selv om jeg prver g nye
veier, finner jeg som regel ut at det meste allerede ble gjort p 60-tallet
eller fr. Idag kan sm datamaskiner med kraftige programmer avvikle og
behandle s mye lyd p en gang at det nrmest ikke er noen begrensninger. Men
det er jo n som fr ikke frst og fremst sprsmlene om kvantitet men kvalitet
som er det interessante. Lter det bra? Er det friskt og nytt? Er det
overaskende? Kan det merkes i kroppen? Fr jeg gsehud? I det perspektivet er
jo bde gammel og ny teknologi relevant. For meg utelukker ikke det ene det
andre.
Tekstene flyter mellom abstrakt
poetisk og romantisk naive observasjoner av dagliglivet. Selv om det er enkelte
som rynker p nesa, insisterer Frystein p bruke stemmen. Han anser det som
det mest personlige virkemiddelet for uttrykke seg og formidle med.
Menneskeret er innstilt p hre menneskestemme best. Nr vi hrer en stemme
snakke eller synge, fanger det
oppmerksomheten umiddelbart. Noen sier at musikken min er best nr jeg ikke
synger. Andre syns det er helt fantastisk. Jeg prver vre s personlig og
kunstnerisk rlig jeg kan, og da m jeg bruke stemmen.
Utgangspunktet for meg er p
mange mter sangskrivining og det har vrt med meg hele mitt musikalske liv,
selv om jeg ogs har utforsket mange forskjellige mter komponere musikk p.
Jeg kan ikke la vre, det er p samme mte som hr som p et tidspunkt begynte
vokse ut av nesa og ra p meg. De kan klippes eller nappes, men det kommer
bare nye!.
Coverdesignet av den danske designeren
karmakoen.dk er et unikt og subtilt arrangement av barnetegninger. Som med
coveret p Sweet Secrets tar grafikken utgangspunkt i materiale fra
Frysteins familieliv. Mens det frste coveret tok utgangspunkt i en gammel
stol arvet fra mormoren via foreldrene, tar coveret denne gang utgangspunkt i
tegninger laget av barna hans. Coveret er ikke bare en analogi til musikken i
at det lekfulle og eksperimentelle som er satt inn i en profesjonell ramme, men
dokumenterer ogs et yeblikk i en utvikling, bde for ham selv og for barna.
|
Navn: Joakim Frystein Fdt: 25. April 1977, Aker
Sykehus, Oslo. Oppvekst: Ammerud i Groruddalen.
Spilte i lokale band og kom til Norgesfinalen i Nordisk Rock med gruppa
Vaerdedevilloss i 1995. Gikk p Musikklinja ved Foss Vgs. og hadde
festivalpass p Vossajazz i en rrekke. Var deltaker p flere av Norsk Jazz
Forums sommerkurs og medvirket i prosjektet Bryt Lydmuren under Ultima
Festivalen i 1995 og 1996. Utdannelse: - Musikk Grunnfag Jazzgruppe
& Musikkteknologi Mellomfag fra Universitet i Oslo - Musikklrer og Musiker
Diplom fra Rytmisk Musikkonservatorium, Kbenhavn,. |
Musikalsk virksomhet: Jobber som frilansmusiker,
komponist og musikklrer p rvoll Skole i Oslo. Har komponert og framfrt
musikk til en rekke sammenhenger bla. film, teater og dans. Utallige
opptredener, turner og innspillinger i Europa og USA med soloprosjektet
Sugarghost, trioen Jogujo Circuit, E.P.O., Aida Nadeem (Irak/DK), Sidiki
Camara (Mali), Nikolaj Wolf m. fl. Nominert til Danish Music
Awards 2006 i kategoriene ҁrets Nye Jazznavn og ҁrets Beste Crossover Jazz
Utgivelse. Ble i den forbindelse portrettert p dansk fjernsyn, i et program
der bla. Palle Mikkelborg uttalte seg om hans musikk. Mottok i 2009 Statens
Kunstnerstipend for Yngre Populrkomponister og har tidligere deltatt i og
gjennomfrt prosjekter med sttte fra Dansk Kunstrd, Dansk Musikerforbund,
Dansk Jazzforbund, DJBFA, KODA, British Council og andre. |